FL Studio alapok
FL Studio alapok
Rovat: Multimédia | Dátum: 2009-02-09 08:00:00 | Írta: Kovács István

Előző bemutató cikkünk után nagy érdeklődés mutatkozott a program további ismertetésére, ezért elérkezett az idő egy hosszabb-rövidebb sorozat megjelentetésére


Mint minden program esetében, ennél is az alapoknál kell elkezdenünk az ismerkedést, mivel így tudunk a legegyszerűbben továbbfejlődni. Először tekintsük át a kezelőfelületet:

A programnak 5 fő kulcsablaka van, amit ismerni kell, ezek a Step Sequencer, mixer, Playlist, Piano Roll és a Browser. Láthatod, hogy mindegyik számára van egy ikon elhelyezve a képernyő tetején.

 

 

 

Ezek segítségével egyszerűen tudunk váltani az általuk reprezentál ablakok között. Néhány ezek közül automatikusan megnyílik, amikor elkezdel egy új számot, ez attól függ hogyan állítottad be alapból a felületedet. Aki megteheti, használjon két monitort, mivel így áttekinthetőbb lesz a kavalkád, például a step sequencert, a mixert és a playlistet átrakhatjuk egy külön kijelzőre, amelyet alacsonyabb felbontáson futtathatunk, így kényelmesebbé válik a zeneszerzés.

 

 

 

{mospagebreak_scroll title=A Piano roll}
Ahhoz, hogy jól ki lehessen használni a két monitort, mindent szépen el kell igazgatni. Tényleg megkönnyíti a munkát?

 

 

 

Mint látható a Piano Roll-ból 2 verzió található a képen. A felső egy speciális verzió, aminél minden egyes billentyű külön-külön dobra van beállítva. Amikor dob pattern-t készítel, te is ezt fogod látni. Az alsót látod általában mindig.

Ismerkedjünk meg jobban a Piano Rollal, ha már annyit beszélünk róla! Először egy hangszert kell létrehoznunk, hogy tudjunk vele egyáltalán mit kezdeni. Menj a step sequencerre , majd jobb klikk bármelyik hangszer nevére. Ebben a példában a 3x Osc fogjuk a legördülő listából kiválasztani, ezért Insert -> 3Osc.

 

 

 

Ez után észreveheted, hogy a step sequencerben megjelenik a neve, na meg természetesen maga a hangszer ablaka is előbukkan:

 

 

 

Minden eszköz ablakát, ha már be van illesztve a step sequencerbe, akkor ugyanitt lehet elérni a nevükre való kattintással. Ez a hangszereink főhadiszállása. A fejlettebb plugineknek külön elszeparált popup ablaka van, amely tartalmazza a hozzájuk tartozó speciális beállításokat is. A 3x Osc esetében a vezérlő egységek magában a plugin lapon vannak. Természetesen vannak más fülek is, amelyek hatalmas felügyeletet adnak a kezedbe az összes megadott hangszer hangja felett. Minden egyes gombot igyekszek részletezni, de nem természetesen akad olyan, amivel még nekem is ismerkednem kell.

 

Szeretnél írni egy loop-ot, de nem tudod, hogyan kellő Akkor olvass tovább?

{mospagebreak_scroll title=Loopok egyszerűen} 

 

Ha visszalépsz a Step Sequencerre, láthatsz egy új hangszert, aminek a neve 3 osc!!! Jobb klikk rajta, makd Piano Roll. A fenti kép egy picit ijesztŐ lehet első látásra, de nézd meg jobban.

A piano roll-t látjuk és használjuk a leggyakrabban. Lényegében minden egyes DAW program használja, így bármelyikre is váltasz a jövőben, találkozni fogsz vele.

Az ablak olyan, mintha egy kétirányú koordináta rendszer lenne. Az x tengely (vízszintes) az idő, míg az y (függőleges) a hangmagasság. Egy barátságos zongora található az y tengely mentén, ami mutatja az egyes hangmagasságokat. Ha nem tudod, hogy az egyes hangok melyik részén vannak, nem kell megrettenni: minden egyes oktáv C-vel van jelezve, valamint a mellette lévő szám mutatja, hogy azok közül is konkrétan melyik (c0 a legkisebb, c10 a legmagasabb). Az ablak bal felső sarkában van egy eszköztár. Az alapértelmezett eszköz a ceruza, és nem is nagyon fogsz másikat használni.

Hangjegy létrehozásához egyszerűen csak a rácsra kell kattintani, ahol egy csík fogja ezeket reprezentálni (tetszőleges színben, az eszköztáron lévő zöld téglalapnál lehet ezt változtatni).

Próbálgasd a hangjegyek létrehozását, törölgetését (jobb klikk). Ha át szeretnéd méretezni, egyszerűen állj a kurzorral a csík szélére és húzd összébb, vagy széjjelebb. A rács fel van osztva az x tengely mentén, hogy segítsen ritmusosan elhelyezni őket.

A legkisebb négyzet, a 1/16-od hang, kettő egymás mellett 1/8-ad, 4 egymás mellett-ed.

Nézd meg a képet megint és láthatod, hogy c3-tól c4-ig mennek fel a hangjegyek, majd vissza. Ez egy dúr skála!!!

Egy kis kreativitás kell hozzá már csupán, hogy fel tudj játszani egy dallamot (na meg jól jön egy http://forum.flstudio.hu/hardverek/szintetizatorok-es-midi-billentyuk-f-15.html?> midi billentyű). Megjegyezném, hogy egy összetettebb ritmus rögzítéséhez több próbálkozás is kellhet, mert nem biztos, hogy eltalálod minden egyes hang helyét azonnal. Ebben rejlik a dolog szépsége! Pötyögtesd be a példánkat, majd nyomj SPACE-t. Haha, zene! Egészen addig szól, amíg SPACE-t nem ütsz újra.

Egy dolog maradt végére, mégpedig a kép alján lévőtábla. Különböző adatok látszódnak minden egyes hangjegyről. Az alapértelmezett adat, a hangerősség. Ha nem vagy vele megelégedve, egyszerűen változtathatod 0 és 127 között. Állítsd be tetszésed szerint.

Bármilyen kérdésed van a programmal kapcsolatban, keresd fel a nem hivatalos magyar FL Studio Fórum -ot, ahol mindenki igyekszik választ adni az értelmesen megfogalmazott nem warez témájú kérdésedre!

 

 





2007 - 2017 © Minden jog fenntartva!
OLVASTAD MÁR?


A GTA 5 megérkeztével kezdenek kiszorulni a régebbi verziók. Sajnos köztük van a San Andreas is, ami valljuk be, az egyik legjobb volt a korabeli játékok közül.