Az Adobe Flash CS4 újdonságai, teszt - 1/2 rész
Az Adobe Flash CS4 újdonságai, teszt - 1/2 rész
Rovat: Multimédia | Dátum: 2009-07-02 09:36:55 | Írta: Kovács István
Meg kell, hogy mondjuk, kissé kétkedve álltunk neki a Flash CS4 tesztelésének. Amióta az Adobe átvette a programot a Macromediától, attól kezdve hihetetlen mértékben kezdett el növekedni a program mérete.

A majdnem 100 megás Flash 8-hoz képest a CS4 a maga kb. 1,2 GB-jával óriásnak mondható. Úgy érezzük kissé talán túlságosan is felesleges ez a nagyság. Jó, most mondhatja mindenki azt, hogy a szerkesztõfelületen most már lehetõség van a 3 dimenziós forgatásra, valamint mozgatásra is és valószínûleg-e miatt. Véleményünk szerint nem, hiszen ez nem teljesen nyújt 3D-s szerkesztési lehetõségeket, mivel minden objektum, amit vele létrehozunk síkbeli alakzat. Mindenesetre tetszik ez az újdonság, aki bannereket tervez, az nagyra fogja értékelni ezt a lehetõséget.

Telepítés

Egy Creative Suite 4 Master Collection csomagból telepítettük az Adobe Flash CS4-et Windows Vista alá. Vagyis kezdtük volna telepíteni…

 


A telepítõ kéri az MSN Live Messenger bezárását. Érdekes…

 Ha valaki tudja, hogy miért kell bezárni kedvenc csevegõ alkalmazásunkat a telepítés elõtt, az kérjük, hogy dobjon egy mailt a címünkre.A licensz szerzõdés elfogadás után a telepítés beállítási ablak tárul elénk, ahol választhatjuk a szokásos egyszerû, vagy egyéni telepítési módot. Mivel mi most csak egy programot teszteltünk, ezért az egyénit választottuk.

 


A telepítés beállítása ablak

 Más egyéb dolgunk már nem maradt, csak várni a telepítés elkészülését.

 


Állapotjelzõ kettõs sávja
 
 

{mospagebreak_scroll title=Lássuk a medvét...}
Lássuk a medvét…

Remegõ lábakkal indítottuk el az alkalmazást. Ugyan vártuk, hogy kipróbálhassuk a 3D-s kezelést, de forradalmi újdonságot egyikõnk sem várt. A jó öreg felület már eddig is nagyon jól megszokott volt, reméltük, hogy nem tömték teli felesleges ikonokkal.

 


Az ismert ablak új színekben

 

Íme hát a kezelõfelület. Mint az sokaknak a szemébe ötölhet elsõre, divatos kifejezéssel élve modern lett a grafikai tervezése az ablaknak. Persze kinek mi a modern, mint mondtuk az eddigi verziók is tökéletesen megfeleltek a célnak, és gondoljuk egyik tervezõ sem azért fogja használni, hogy gyönyörködjön benne.


Feltûnik a jobb felsõ sarokban a keresés melletti Essentials felirat

Az elrendezés egy kicsit változott, a baloldalról átkerült minden a jobb oldalra, valamint a Timeline (Idõ egyenes) is most már alul sorakozik. Ez jó változás, hiszen sokan az idejük nagy részét a vásznon és a Timeline ablaknál töltötték, és így most már jobban kézre áll bárki számára. Természetesen eddig is mindenki úgy és oda mozgatta az egyes ablakokat, ahogyan és ahova szerette volna. De várjunk csak egy kicsit… Lesznek még érdekességek.

 


Jobb oldalon a Properties (Tulajdonság) ablak is

 

Egy kicsit zsúfoltnak tûnik, hogy mindent jobbra suvasztottak be, bár valahogy az összhatás mégis jónak mondható, mert maguk az ablakok nincsenek rogyásig tömve semmivel sem.

 


Hát igen… A megszokott elrendezés
. Megoldható az is
 

{mospagebreak_scroll title=Az elsõ szárnypróbálgatások}
Az elsõ szárnypróbálgatások


Egy régi fontos eszközzel kezdtük a próbát, hogy megtekintsük az új tervezésû Properties ablak lényegi részét is. Jól áttekinthetõ a belseje is, a kép tanulsága alapján, viszont feltûnhet, hogy a koordináta érték állító mezõk helyett már csak számok vannak, amelyekre ha rávisszük a kurzort, akkor mellettük megjelenik egy lefele és felfele nyíl, így lehetõvé téve, hogy növeljük, vagy csökkentsük az adott értéket. Természetesen hagyományos módon is átírhatjuk, csupán kattintsunk az adott értékre.


A Properties ablak beltartalma

Most már tényleg nézzük azt az Essentials fület. Ez tulajdonképpen nem más, mint az egyes elõre beállított ablak elrendezések összeállítása különbözõ igények szerint. Van Animator, Classic, Debug, Developer és az Essentials nézeti mód. Nem csak az elrendezés más, hanem más-más eszközök is vannak rajtuk. Ez stúdiókban nagyon hasznos tud lenni, mert pl. az animátor és a programozó is eltérõ eszközöket használ.


Az ablak váltó


A 3D-s képességek


Hozzunk létre egy kör alakzatot, majd konvertáljuk az F8 billentyûvel Movie Clippé (ezek a dolgok még ugyanúgy mûködnek). Ez azért fontos, mert így elérhetõvé válik számunkra a térbeli forgatás és mozgatás. Az eszközpalettán (a képen bal oldalt) találjuk a kijelölés alatt a gömb ikont, vagy pedig a Properties ablakban az újonnan megjelenõ 3D Position and View (3D-s Pozíció és Nézet) résznél állíthatjuk az extra koordinátákat. A kép már a „készterméket” szemlélteti.


Térben torzított alakzat a Properties ablak paramétereivel

Mint ahogy a Bevezetõben már szóba került, ez nem valódi térbeli „hatalmat” ad a kezünkbe, hiszen 3D-s tárgyakat (pl.: gömb) továbbra sem lehet létrehozni benne. Ez azoknak nyújt nagy segítséget, akik nem értenek az ActionScript programozáshoz, viszont szeretnének látványos, térbelinek tûnõ animációkat létrehozni.

Lee Brimelow blogján található az a segédlet, amelyben egy LCD televízióról készült fényképet helyezett a háttérbe és annak kijelzõjére beigazított egy flv videót. Így azt az érzetet keltve, hogy a videó a TV-ben látható.


Forgatás térben



Mozgatás térben

{mospagebreak_scroll title=ActionScript}
ActionScript


A Flash CS4 ezen a téren nem sok újdonsággal szolgál nekünk, hiszen elõdje, a Flash CS3 már bevezette az Action­Script 3 (továbbiakban AS3) programozási nyelvet és ezt használja a CS4 is. Az Actions ablak sem tartogat lényeges újításokat, a már kitaposott utat használják. Egy újítás azonban mégsem maradhatott ki, ami már akár az elõzõbe is bekerülhetett volna, hiszen az Air (az asztali alkalmazások írásához szükséges AS3 csomag, könyvtárak) már a Flash CS3 idején is létezett, ezért nem is értem, hogy miért csak most került bele. Ez a funkció pedig nem más, mint az Air projekt fájlok készítése és mentése. Tehát az Adobe Flash-ünkkel most már asztali alkalmazásokhoz is készíthetünk animációkat és mindenféle látványos effekteket.

 


Az Actions ablak

 

Projekt mentése

A Flash CS3-ban még lehetõségünk volt Flash 8-as projektfájlban való mentésre is, itt viszont már csak a CS3-as mentési funkciót kaptuk meg. A CS3-ba való mentés majdnem felesleges, mivel az új 3d-s opciók és az új motion tween nem kompatibilisek a CS3-al, a többi funkció pedig a CS3-ban is megtalálható.


Projekt mentése


Az új motion tween

Egy jelentõs frissítésen ment át a motion tween funkció. Ehhez a funkcióhoz már régóta nem nyúltak a fejlesztõk, azonban most alaposan feltuningolták.

 


A képkockák klasszikus felugró menüje az új funkciókkal

 Az elsõ újítás, hogy a shape és a motion tweent egy funkció alá helyezték. A régi tweent sem felejtették még el, Classic tween és Shape tween néven még most is ott van a felugró menü két almenüjeként. Természetesen az újonnan megjelent 3D-s lehetõséget a tween-be is integrálták. Ez egy nagyszerû lehetõség a flash bannerek izgalmasabbá tételéhez, hiszen egyszerûen tudunk készíteni hozzá mozgó, pörgõ 3D-s logókat.

 


Az új motion tween

 A szimpla 2D-s tweenek újdonsága tulajdonképpen egy hatalmas egyszerûsítésben rejlik. A képkockák kihúzása után ugyanis elég csak az animáció végére kattintanunk és mozgatnunk az animálandó objektumot. Az animáció útvonala kirajzolódik a vásznon és az útvonal mentén láthatóvá válnak az egyes képkockákat jelzõ pontok. Amint rákattintunk az egyik ilyen pontra és torzítjuk az útvonalat, a többi képkocka is ehhez fog igazodni, így akár elõre sem kell terveznünk az animáció útvonalát, valamint nagyobb kontrollal rendelkezünk felettük.
Arra is lehetõségünk van, hogy kombináljuk a 2 és 3D-s animációt és egy mozgó, körbeforgó és torzuló alakzatot hozzunk létre. És a legjobb, hogy akár importált képfájlokat is torzíthatunk és mozgathatunk a 3D-s funkciót kihasználva.

 


Az új motion tween és a 3D-s funkció a képeknél is

 A Save as Motion Preset gombbal elmenthetjük a megalkotott mozgásunkat, így akár késõbbi projektek során is egyszerûen tudjuk azt használni.

A Copy Motion as ActionScript 3… gombra való kattintással az elkészített motion-t AS3 kódként tudjuk másolni a vágólapra, majd bármely tetszõleges text editorba be tudjuk illeszteni, vagy a CS4 Actions ablakába.
 





2007 - 2017 © Minden jog fenntartva!
OLVASTAD MÁR?


A Google tegnapi napon elismerte, hogy új, RankBrain elnevezésű gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapuló algoritmusa már hónapok óta működik.