A Google, mint jótündér
A Google, mint jótündér
Rovat: Kipróbáltuk! | Dátum: 2009-07-29 16:09:42 | Írta: Kovács István

Mai világunkban minden vállalkozás számára fontossá vált az interneten való jelenlét, ezen belül is a legfontosabbnak tartott keresőben való első hely.


A keresőóriás sem volt mindig ilyen pozícióban, mint ahogy napjainkban van.

A céget Larry Page és Sergey Brin alapította 1998 -ban, eredetileg magánvállalkozásként. Kifejlesztettek egy elméletet, miszerint egy olyan keresőrendszer, amely a weblapok közti kapcsolatok matematikai analízisén alapul, jobb eredményekkel szolgálhat, mint a hagyományos társai.

A rendszer beceneve eredetileg BackRub volt, mivel az egy oldalra mutató linkek számából következtetett egy weblap fontosságára.  Mivel Page és Brin meg voltak győződve affelől, hogy a keresés szempontjából leginkább relevánsak csak azok az oldalak lehetnek, amelyekre más, ugyancsak elég fontos weblapokról juthatunk el, elhatározták, hogy letesztelik tézisüket, így lerakták a keresőrendszer alapjait.

Eredetileg a Stanford Egyetem honlapját használták a google.stanford.edu domain névvel. A google.com címet 1997. szeptember 14-én védették le. 1998. szeptember 7-én bejegyezték a vállalatukat, a Google, Inc.-t az egyik barátjuk kaliforniai garázsában (Menlo Park). A teljes kezdőtőke mintegy 1,1 millió dollárt tett ki, beleértve egy csekket Andy Bechtolsheim-től, a Sun Microsystems egyik alapítójától. 1999 februárjában átköltöztek egy Palo Alto-i irodaházba.

A Google az egyszerű kezelhetőség és a releváns keresési eredmények hatására rengeteg felhasználó tetszését nyerte el. A kulcsszavak alapján történő hirdetések szintén szövegalapúak, így a felhasználók még könnyebben megtalálhatják, amit keresnek, sebességcsökkenés nélkül. A kulcsszavas hirdetések koncepcióját az Overture (korábban Goto.com) dolgozta ki, ezután kezdett a Google profitot termelni.

 A cég weboldala szerint ?a Google küldetése a világ összes információjának rendezése, univerzálisan elérhetővé és hasznosíthatóvá tétele?. A Google üzletpolitikája időről időre vitákat ébreszt. Szerzői jogi viták kísérik a kereső projekt működését, a kapott találatok pl. Franciaországban, Németországban, ill. Kínában folytatott cenzúrázása szintén megosztja a cég közönségét. A Google Earth megkönnyíti az egyébként más forrásokból is elérhető műholdas képek felhasználását, ebben pedig a kormányok és hadseregek nemzetbiztonsági kockázatot látnak.

Miután kinőtték az irodaházat, 2003-ban a mostani székhelyükre, a kaliforniai Mountain View-ba költöztek. Az épület-komplexumot Googleplex néven emlegetik.

Az évek során sokat fejlődött a Google keresési algoritmusa, az egyik legismertebb mutatón, a Pagerank ?en kívül számos más összetevővel rendelkezik, melyek nagy részét homály fedi. Ezeket évente, vagy még gyakrabban módosítják, esetleg új összetevőkkel bővítik, hogy a működését senki meg ne ismerhesse teljesen.

És mégis mire ez a nagy óvatosság?

Egyrészről a piaci pozícióját igyekszik megvédeni, másrészről pedig az Adwords programban részt vevő ügyfeleit nem szeretné, ha mások elnyomnák. Ugyanis a legfontosabb tény az, hogy a Google nem értünk van. Nem azért fejlesztette ki az algoritmusait, hogy az egyes cégek között keresőoptimalizálási háborút robbantson ki, hanem egyenesen a keresőoptimalizálást szeretné visszaszorítani, így előtérbe hozva az Adwords-öt.

Mint a való életben, a keresőoptimalizálásban is vannak olyan módszerek, amellyel ugyan nagyon jó helyezéseket lehet elérni, de nem éppen a fehér oldal ösvényén mozog az, aki igénybe veszi.

A keresőbe természetesen vannak olyan algoritmusok beépítve, amelyek szűrik ezeket a technikákat, így az ezt használó oldal is csak ideig-óráig kerülhet be a top-ba, ha egyáltalán bekerül. A Google számos büntetési formával rendelkezik, amelyeket előszeretettel alkalmaz a gyanús oldalakra. Sajnos előfordul, hogy olyan honlapok is áldozatul esnek, akik esetleg véletlenül alkalmaztak olyan technikát, amit nem lett volna szabad (esetleg teljesen más okból). A legsúlyosabb megtorlás a kereső indexből való kizárás, ilyenkor az illető lapot egyetlen kulcsszóra sem lehet megtalálni (még a saját domain nevére sem).

Az enyhébb dorgálások közé tartoznak az X hellyel történő visszasorolások (nagyon hirtelen feltörekvő fehér úton járó oldalt is visszasorolhat a Google, ezt azonban csak bizalom hiány miatt szokta elkövetni, ha ilyet tapasztalunk, ne essünk pánikba, a helyezésünket általában 1-2 héten, esetleg pár napon belül visszakapjuk!).

Hogyan tudjuk ellenőrizni, hogy beleestünk valamelyik visszasorolásos büntetésbe, és egyáltalán azt, hogy hányadik helyen áll az oldalunk a SERP ?ben?

Ha van Google Webmaster Tools regisztrációnk, akkor annak segítségével hamar tájékozódhatunk, ha büntetés éri a weboldalunkat, valamint ezen keresztül kérhetjük az újbóli felülbírálást, ha már eltávolítottuk a tiltást okozó dolgot. A helyezés ellenőrzésére pedig számos program létezik. Én a Web CEO programot szoktam erre a célra használni.

Amennyiben szeretnél többet megtudni a témáról, látogass el a www.weboldalkeszites.org webcímre, vagy kövesd a weboldalkészítést twitteren .





2007 - 2017 © Minden jog fenntartva!
OLVASTAD MÁR?


Komplett, magyar nyelvű víruskereső, amely egyaránt alkalmas a levelek (POP3, IMAP4, SMTP), P2P, Web Shield, valamint a háttértárolók teljes ellenőrzésére. Beállíthatjuk a keresés id...